Profielschets Raad van Toezicht

Breehoek Logo

 

 

 

Profielschets Raad van Toezicht

 

 

 

 

Stichting
Stichting Kulturhus de Breehoek beheert en exploiteert, als eigenaar, het Kulturhus in de Gemeente Scherpenzeel. Dit gebouw is eind 2009 in gebruik genomen. De Breehoek is het sportieve en culturele hart van Scherpenzeel en uitstekend uitgerust voor het organiseren van congressen, concerten, toneelvoorstellingen, sport, spel, vergaderen enzovoorts.

 

Doelstelling
De Stichting heeft ten doel het beheer en de exploitatie van het Kulturhus, dat voorziet in de behoefte aan geschikte zaalruimte voor de activiteiten van alle groeperingen, verenigingen en stichtingen op maatschappelijk, levensbeschouwelijk, recreatief en cultureel gebied, waarbij voorzieningen op het gebied van cultuur, sport, welzijn, educatie, zorg, maatschappelijke dienstverlening en zakelijke dienstverlening worden geboden, waaronder ook incidentele commerciële activiteiten.

 

Gebruikers
De gebruikers van de Breehoek zijn te onderscheiden in vaste en incidentele gebruikers. Met de vaste gebruikers/huurders zijn langlopende huurcontracten afgesloten. Er is periodiek contact tussen de vertegenwoordiging van de gebruikers en de directie. Ook vindt een algemeen gebruikersoverleg plaats.

 

Governance
De organisatie van de Stichting bestaat uit een eenhoofdige directeur/bestuurder, zijnde de Kulturhusmanager, én een Raad van Toezicht, bestaande uit 3 personen. De Stichting heeft meerdere personeelsleden in dienst onder verantwoordelijkheid van de Kulturhusmanager.
Daarnaast zijn er veel vrijwilligers verbonden aan de Stichting. De samenstelling van de Raad van Toezicht is als volgt: één lid wordt benoemd op bindende voordracht van de Gemeente Scherpenzeel, één lid wordt benoemd op bindende voordracht van de gebruikers. Beide leden benoemen in gezamenlijkheid het derde lid, zijnde de voorzitter.

 

Taken
De Raad van Toezicht staat op afstand wat betreft de dagelijkse bedrijfsvoering. De Raad van Toezicht heeft tot taak toezicht te houden op het beleid van de directie en de algemene gang van zaken in de stichting. De Raad van Toezicht staat de directie met raad terzijde. De Raad van Toezicht kan zich laten bijstaan door deskundigen.
Binnen de Raad van Toezicht is er een portefeuilleverdeling, te onderscheiden in bouwtechnische en installatietechnische zaken, personeel & organisatie, financiën, marketing, juridische zaken en communicatie.
De Raad van Toezicht vergadert ten minste 4 keer per jaar of zo nodig vaker. Onderwerpen die tijdens de Raad van Toezicht periodiek worden besproken zijn onder andere marketing, kwartaalrapportages, gebruikerszaken, meerjarenplan, begroting, jaarrekening, accountantscontrole, periodiek/groot onderhoud en personele zaken.